Skip to content

Mammoth (2009)

oktober 11, 2009

vlcsnap-5153317

8

Da Mammoth (Mammut) for første gang ble vist under Berlinalen i februar, ble det skrevet om en voldsomt polariserende mottakelse; det var de som applauderte, og det var de som buet. Mest opperksomhet ble naturligvis viet pipekonserten, mens jeg selv bare ble enda mer gira på å se filmen, fordi en film som vekker sterke reaksjoner normalt er over snittet severdige. I tillegg er den jo regissert av Lukas Moodysson som ikke har vært kjent for å gå stille i dørene, eller lage dårlig/uinteressant film for den saks skyld. Især er Lilja 4-ever og (i litt mindre grad riktgnok) Fucking Åmål strålende, for ikke å si av de beste skandinaviske filmene som er laget noen gang.

Med Mammoth tar imidlertid Moodysson et steg mot nytt territorium. Ved første øyekast ser man at hele prosjektet har ligget under en helt annen produksjonshimmel enn regissørens tidligere verk. Mammoth er så blank at det skinner av den. Her glefses ikke tenner, men mykt smører Moodysson på med stemningsskapende bilder av interiør og mennesker. Han tar oss med ut på en en reise av følelsesladd patos og spiller stødig på emosjonelle strenger. Symbolikken ligger tungt over dramaet som utspiller seg så stringent foran kamera, nydelig innrammet i Marcel Zyskinds krystallklare foto. Moodysson gjør dette både storslagent og intimt på en og samme tid. Tematikken staves tidvis ut med store bokstaver og utropstegn, men det kan Moodysson tillate seg fordi det avløses balansert med nære øyeblikk som bringer det ned på menneskets sårbare nivå (her er både Gael García Bernal og Michelle Williams dyktige, mens ukjente Natthamonkarn Srinikornchot også gjør en fin jobb).

vlcsnap-5206929

Mange vil tolke dette som at Moodysson har nådd en modenhet i karrieren, andre vil mene han er blitt temmet av en produksjon som er større enn ham selv. Men Mammoth er altfor ambisiøs og tydelig auteurskapt at man kan snakke om feighet eller en filmskaper som har mistet sitt kompromissløse jeg. Mammoth er faktisk en av årets bedre filmer (uten å være regissørens beste).

PS! For en mer inngående analyse av filmen og dens tematikk, les Mammut: En elefant som sparker på markedet på Montages.no.

Advertisements
No comments yet

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: